Meer tijd over om te investeren in de kwaliteit van de zorg!

Het Kennemer Gasthuis in Haarlem is een ziekenhuis dat staat voor heldere en zorgvuldige communicatie over de inhoud, planning en uitvoering van haar zorg- en dienstverlening.  Het ziekenhuis verbetert haar kwaliteit voortdurend met als doel het geven van zorg van excellente kwaliteit. Hierin past naadloos het werken met een geavanceerd planningssysteem als Qlinx voor een efficiënte en effectieve communicatie met de Flexpool Kliniek van o.a. verpleegkundigen. Het Kennemer Gasthuis heeft in de zomer van 2014 een succesvolle pilot gedaan en heeft op basis van de resultaten besloten om Qlinx voor 12 afdelingen te gaan gebruiken.

Flexwerken is de toekomst

Barbara Woudstra is teamleider van de Flexpool Kliniek en is samen met haar collega Linda Hillebrand verantwoordelijk voor het dagelijks inplannen van een groep van ruim 60 flexibel inzetbare verpleegkundigen met behulp van het programma Qlinx.

Barbara vertelt over haar ervaringen met Qlinx: “voorheen was er bij de Flexpool Kliniek een groot boek voor de aanvragen en de planning van diensten. Het grote nadeel was dat de informatie in het boek niet deelbaar en beschikbaar was voor anderen. Er waren vele tijdrovende handelingen nodig om de beschikbaarheid van de medewerkers in de Flexpool Kliniek te registreren, iedereen te informeren over de diensten via mail, telefoon en sms in te vullen. En de reacties van alle ingevulde diensten te verwerken. Al met al niet efficiënt en niet van deze tijd. Flexwerken is de toekomst, maar dan moet je wel de mensen daarin mee krijgen. Je moet het ze wel zo makkelijk mogelijk maken.

Voorspoedige pilot van Qlinx

Onze HR afdeling kwam via de positieve verhalen van het Sint Lucas Andreas Ziekenhuis in Amsterdam in aanraking met Qlinx. Na een demo van Qlinx waren wij enthousiast en besloten om aan een pilot mee te doen.

De pilot van Qlinx is zeer voorspoedig gegaan. Van de eerste uitnodiging voor een fictieve dienst tot live gaan heeft nog geen week geduurd. De medewerkers hebben het ook snel opgepikt en zijn enthousiast mede doordat het systeem werkt met een app via de smartphone.

Ik ben blij dat we Qlinx nu gebruiken. Het is een heel mooi hulpmiddel en maakt de communicatie met medewerkers makkelijk. Door de kortere lijn krijg je sneller een reactie en minder vragen van medewerkers. We kunnen informatie over diensten efficiënt delen. Fijn is ook dat ik met één druk op de knop het overzicht van de openstaande diensten hebt. Ik kan altijd beschikken over Qlinx doordat ik ten allen tijde kan inloggen.

Een handig en geavanceerd systeem

Ik vind Qlinx gebruiksvriendelijk, overzichtelijk, makkelijk en snel. Het is een handig en geavanceerd systeem met veel mogelijkheden, maar toch is het eenvoudig in gebruik en zeer betrouwbaar. Ook de app is helemaal van deze tijd.

Wat ik mooi vind is dat we door Qlinx tegenwoordig medewerkers boeken aan de hand van beschikbaarheid. Groot voordeel is dat daarmee de vrijblijvendheid van het werken in een Flexpool Kliniek omlaag gaat. Als de medewerker binnen de agenda van Qlinx aangeeft wanneer hij of zij beschikbaar is, ontvangt deze een uitnodiging voor die dag of dagen. En als je snel reageert ben je meteen geboekt. Je behoudt hiermee als medewerker de regie. Binnen het Kennemer Gasthuis merken we dat medewerkers hierdoor ook loyaal en betrokken zijn.

Het werken met Qlinx heeft me rust opgeleverd. Ik ben als teamleider nu minder tijd kwijt aan operationele werkzaamheden. Hierdoor is er meer tijd over om te investeren in de kwaliteit van de zorg die we leveren en aandacht voor de medewerkers”.

Barbara Woudstra-Speksnijder, teamleider Flexpool Kliniek Kennemer Gasthuis in Haarlem, telefoon 023 – 545 57 38

 

Logo Kennemergasthuis