Regelmatig contact

Natuurlijk is het contact met een freelancer vaak ad hoc: kun je of kun je niet? Want als je niet kan, dan bellen we snel een ander. In feite een slecht moment voor een planner om uitgebreid contact te hebben met een freelancer: je hebt gewoon geen tijd. Pas als iemand ‘ja’ zegt op de vraag naar beschikbaarheid, is er een reden om in contact te komen. Dus misschien is het een goed idee om naar een ander moment te zoeken om even te informeren naar de vakantieplannen en algemene beschikbaarheid bijvoorbeeld. Soms is bij het informeren naar beschikbaarheid meer contact essentieel. Bijvoorbeeld als het gaat om een regieklus bij de televisie: de freelancer wil wel even weten hoe en wat.

Hou je pool gezond

En dus is het wederzijds belangrijk om dat contact goed te hebben en te houden. Voor de planner om snel een beroep te kunnen doen op verschillende mensen, en voor de freelancers om aan het werk te blijven. Dus: als het contact kort moet zijn, hou het kort. Als het langer kan, doe dat.

Waardering doet wonderen

Het kleinste compliment of blijk van waardering kan de dag van een freelancer maken. Als opdrachtgever hoef je er heus niet mee te strooien. Maar als het gemeend is, geef dat complimentje dan.

Je hoeft niet alles uit te leggen

Een planner en/of opdrachtgever maken keuzes in het aanbod van beschikbare freelancers. Die keuzes hoef je niet verder toe te lichten, dat mag best een beetje achter de schermen blijven. Anders blijf je aan het uitleggen.

Hoe communiceer je met een freelancer?

De oude garde wordt graag gebeld. De jongeren worden liever geappt. Sommige ziekenhuizen werken nog met complete bellijsten: die mensen worden allemaal gebeld met de vraag of ze beschikbaar zijn voor een dienst. We zitten in een overgangsfase en we moeten er mee dealen. Dé manier om dat te doen is natuurlijk Qlinx inschakelen.