Blog plaatje whatsappVan postduif en telegram naar telefoon en e-mail. De tools waarmee we communiceren ontwikkelen zich in een razend tempo. En daarmee ontwikkelt de manier waarop we communiceren ook enorm. Zo was non-verbale communicatie voorheen vaak 1-op-1. Tegenwoordig deel je het recept van die Italiaanse pasta eenvoudig met de hele kookclub in jullie Facebook-groep en smeed je wintersportplannen samen met vrienden in een groeps-WhatsApp. En groepscommunicatie is niet alleen privé een uitkomst, maar ook zakelijk met een bedrijf of team. Maar welk medium kies je dan? En hoe hou je privé en zakelijk gescheiden?!’

Verbonden en op de hoogte

Met één mail stelt de directie al het personeel op de hoogte van ontwikkeling binnen het bedrijf. Ook verbinden organisaties en bedrijven hun medewerkers digitaal op bestaande of zelf ontwikkelde platforms. Zo wordt communicatie niet alleen makkelijker, maar creëer je tevens een groepsgevoel. Communicatiesnelheid ligt tegenwoordig ontzettend hoog, ook op zakelijk gebied dus. Hoe meer we met elkaar verbonden zijn, hoe sneller onze communicatie verloopt en des te minder tijd we hebben, of nemen, om met elkaar te communiceren. Snelheid en eenvoud staan centraal.

Groepscommunicatie voor zakelijke doeleinden

Maar hoewel groepsmail en WhatsApp-groepen met collega’s in eerste instantie handig lijken, is het juist lastig die snelheid en eenvoud te bewaken. Want voor je ’t weet heb je een overvolle inbox en zie je in je zakelijke WhatsApp-groep vakantiefoto’s en kattenfilmpjes voorbij komen. Ook vanuit de verzender gezien zijn er valkuilen. Want wat doe je als een contact niet in één, maar meerdere groepen valt?

Structuur is key

Het doel van de groepscommunicatie moet helder zijn, evenals het gewenste resultaat. Ook de deelnemers moeten gestructureerd worden onderverdeeld. En voor iedere vorm van communicatie zijn er specifieke platforms en applicaties beschikbaar. Kies het platform of de applicatie die het beste aansluit op jouw behoefte en je zult al snel concrete resultaten zien. Minder ergernis bij de ontvangers doordat je alleen relevante informatie communiceert. En tijdsbesparing bij de verzender door gerichter communiceren en dus minder ruis. Zo hou je meer tijd over voor belangrijke dingen, zoals het maken van die heerlijke Italiaanse pasta.